lördag 6 december 2008

Viktiga saker för mig och min jultradition


Bordet har mina föräldrar köpt i Dalarna på 40-talet, och den vackra duken har min mormor virkat. Julstjärnan är från 40-talet och hängde i mitt rum när jag var barn, numera för skör att sätta lampa i. De tre sakerna på hyllan är: Winborgstanten (vet inte varför den heter så) från mormor, julgranen från farmor och ljusstaken har min svägerska gjort, som är sommarkeramiker. Taschetterna vill jag inte vara utan på julen, de sprider en härlig doft!

Kommentar från dalkullan Anja: Din ”Winborgsgumma” är en Falujungfru. Ta väl hand om din jungfru. Winborgs ättika har sitt ursprung i Falu Ättika, som hade just en falujungfru som sitt varumärke. Sannolikt fanns själva jungfrun före ättiksfabriken.

Tack Anja! Jätteroligt att få veta.

Inga kommentarer: